HP 50g Não calcula COSSENO (3276 Views)
Reply
Occasional Advisor
JRRezendeBrasil
Registered: ‎08-30-2007
Message 1 of 17 (3,276 Views)

HP 50g Não calcula COSSENO

Problema com a HP 50g

Comprei recentemente uma HP50g na Finac e ao calcular Seno de π (número Pi = 3,141592) dividido por dois (sen π / 2), a máquina, devidamente colocada para trabalhar em ‘radianos’, me dá como resposta o valor 1 (um), o que está exato. Todavia ao calcular o Cosseno (Co-Seno) de π (Pi) dividido por dois (cos π / 2), o resultado que deveria ser zero (cosseno π / 2 = 0) é dado como: - 5,10338076868E-12 !?!?

Este resultado está totalmente errado e inviabiliza o uso desta calculadora para qualquer cálculo onde se torne necessário o uso de Cosseno do número Pi, o que é muito comum de ser usado.

Que solução há para isto?

Obs: Sequência de teclas usadas para o cálculo de resulta em solução errada:

→ → → → →
O que está entre ‘colchete’ corresponde ao que está escrito nas teclas usadas para desenvolver este cálculo

Grato,

Renato Rezende
Please use plain text.
Honored Contributor
Giancarlo Mattioni
Registered: ‎09-25-2006
Message 2 of 17 (3,276 Views)

Re: HP 50g Não calcula COSSENO

Oi Renato.

I think it would be better if you post
your request(s) in English, so many more
people on this forum would be able to help.
However, being myself Italian, we share
some common origin of our languages ;-)
so I think I could understood your need.

I got your same "wrong" result -5.10338076868E-12
on my emulator when I set the *approximate*
mode; on the other hand, setting the *exact*
mode provides the correct result "0"
(anyway please note that the "wrong" number is
very very close to 0, and is due to the internal
finite precision representation of any number
the 50G uses).

You can toggle exact and approx mode either
by going into panel and checking
or unchecking the "_Approx" field, or by using
a very useful shortcut:

&

(please note that "&" means press and hold
the first key while pressing the second one).

Hope this helps.
Adeus.
Giancarlo
"Playfully doing something difficult, whether useful or not, that is hacking" (RMS)
Please use plain text.
Occasional Advisor
JRRezendeBrasil
Message 3 of 17 (3,276 Views)

Obrigado Giancarlo.
Eu escrevo em português pois não domino escrita em inglês, embora consiga ler com relativa facilidade. Eu veriquei o que você relatou e a caixa de aproximação já está desmarcada. Mesmo com este item 'aprox' desmarcado ocorre esta falha que informei.

Obrigado.

Renato Rezende
Please use plain text.
Honored Contributor
Giancarlo Mattioni
Message 4 of 17 (3,276 Views)

Hi Renato.
You're right, because I forgot to mention another setting :-)
You must have:

exact mode ON ("_Approx" unchecked), i.e. flag -105 clear

AND

numeric mode OFF ("_Numeric" unchecked), i.e. flag -3 clear.

In fact, I should have checked what tha Advanced User's Reference Manual says about COS and the required flag settings:

"COS
Type: Analytic Function
Description: Cosine Analytic Function: Returns the cosine of the argument.
For real arguments, the current angle mode determines the numberâ s interpretation as an angle, unless the angular units are specified.
For complex arguments, cos(x + iy) = cosx coshy - i sinx sinhy.
If the argument for COS is a unit object, then the specified angular unit overrides the angle mode to determine the result. Integration and differentiation, on the other hand, always observe the angle mode. Therefore, to correctly integrate or differentiate expressions containing COS
with a unit object, the angle mode must be set to Radians (since this is a ''neutral'' mode).
Access:
Flags: Numerical Results (-3), Angle Mode (-17, -18)".

Hope this helps.
Best regards.
Giancarlo
"Playfully doing something difficult, whether useful or not, that is hacking" (RMS)
Please use plain text.
Occasional Advisor
JRRezendeBrasil
Message 5 of 17 (3,276 Views)

Bom dia Giancarlo,
mais uma vez obrigado pela resposta à minha dúvida.
O ajuste de 'numeric' está desmarcado, todos os itens desta janela (CAS MODE) estão desmarcados. Na janela 'CALCULATOR MODES' a opção 'Angle Measure' está marcada para 'Radians'. Quando calculo o COS em graus, usando a máquina em 'Degrees' (COS 90) o resultado é indicado correto.
Estou acreditando ser este problema um defeito desta máquina. Há pouco soube que há modelos HP12C que falham ao executar certos cálculos, será isto um problema semelhante?
Please use plain text.
Honored Contributor
Giancarlo Mattioni
Message 6 of 17 (3,276 Views)

Hi Renato.
This time, I'm almost sure I did not understand your reply (also because my browser seems to get some trouble when Encoding the set of characters you use).

I can guess you're not OK yet with your calculation on the 50G, is it?

Best regards.
Giancarlo
Please use plain text.
Occasional Advisor
JRRezendeBrasil
Message 7 of 17 (3,276 Views)

Hello Gincarlo.
I â m no have opinion above the HP50g. I bought - the on April of 2007. I have not yet i had opportunity of use this machine in its totality. This problem what i meet ( of her not to calculate Cosseno ) is the one to me causing headache , certainly not ago into the Brazil a network of representatives approved about to this product , but she may have been bought into the Brazil. The fittings what you me diligent, i did, but no i got success. When figured out in Degrees him it works, the shenanigans only appears when I use Radian, while the CAS he may be correctly configured. I don't know if such is easier of understand, i talk has said no dominant writing in ingles.
Thank you,
Renato Rezende
Please use plain text.
Occasional Visitor
digao_yorke
Registered: ‎08-31-2007
Message 8 of 17 (3,276 Views)

Re: HP 50g N?o calcula COSSENO

Renato, a minha calculadora eh identica a sua, acontecia a mesma coisa, depois que eu mudei pro modo RPN e fiz a mesma conta, c o aprox marcado, depois c o desmarcado, come??ou a dar certo, e tambem no modo algebrico tb, sei lah, estranho
olha a imagem
abra??o
Please use plain text.
Occasional Advisor
JRRezendeBrasil
Message 9 of 17 (3,276 Views)

Prezado, não estou tendo a mesma sorte. Não importa de opero em 'Algebric' ou 'RPN' modo, nem se 'approx' ou 'numeric' está marcado ou não. A máquina nunca me dá reultado correto para (COS de Pi/2). Como disse antes, estou começando a desconfiar que é defeito da mesma. O pior [e que não há representante da HP no Brasil para calculadoras. O produto é vendido, você confia na marca HP e depois fica sem saber o que fazer!
Abraço,

Renato Rezende
Please use plain text.
Honored Contributor
Giancarlo Mattioni
Message 10 of 17 (3,276 Views)

Re: HP 50g N?o calcula COSSENO

Hi Renato and digao yorke.
I made a quick test on my 50G, combining all the possible states of the "_Numeric" and "_Approx" flags with "RPN" and "ALG" modes.
In the attachment you can see that, as expected, bot in ALG and RPN mode, the Numeric unchecked + Approx unchecked flags give the "exact expected" result.
Hope this helps.
Best regards.
Giancarlo
Please use plain text.
Occasional Visitor
Bernardo Amâncio
Registered: ‎01-26-2007
Message 11 of 17 (2,820 Views)

Renato Rezende,

o pi na verdade e um numero nao preciso. Verifique que o valor que a calculadora retorna, em termos praticos, e zero.

Concorda?

Bernardo Amâncio
Please use plain text.
Occasional Advisor
JRRezendeBrasil
Message 12 of 17 (2,820 Views)

Olá, agora a todos os que tentam me ajudar, pois são vários.
Eu, com os mesmo ajuste de "Numeric" e "Approx" desmarcados, obtenho resultados diferentes do visto no anexo recebido de Giancarlo. Neste anexo posso ver que há possibilidade de um resultado 0 (zero). Basta que "Numeric" e "Approx" estejam desmarcados. Em minha HP50g só obtenho como resultado -5,10338076868E-12. Concordo que este valor está bem próximo de zero, mas se em uma resulta em zero, em outra tem que ter o mesmo resultado!
Realmente não sei o que fazer!?
Muito grato pelas ajudas.
Please use plain text.
Moderator
Vajith V
Registered: ‎06-30-2004
Message 13 of 17 (2,820 Views)

Hi,

Could you please converse in English? This will help everybody in the Forum understand the discussion and allow them to participate as well.

Thanks,
Vajith

Please use plain text.
Occasional Advisor
JRRezendeBrasil
Message 14 of 17 (2,820 Views)

Hi to the all. I obtained to solve the problem of calculation of Cosseno. I call to HP-calculators and the attendant requested that I executed reset in the adjustment of the made calculator. That is of the following form: With the on calculator, to press ON+F3; later pressing ON+F1+F6, in the following screen (Try to recover memory?) answers NO and later he gives OK. Made this everything came back to the certainty.
Thanks for the aids that I received.
Renato Rezende
Please use plain text.
Occasional Visitor
Bernardo Amâncio
Registered: ‎01-26-2007
Message 15 of 17 (2,820 Views)

Voce mesmo tinha falado que o resultado gerado era 5,10338076868E-12.

"...Todavia ao calcular o Cosseno (Co-Seno) de à (Pi) dividido por dois (cos à / 2), o resultado que deveria ser zero (cosseno à / 2 = 0) é dado como: - 5,10338076868E-12 !?!?..."

Descreva passo-a-passo a operacao que voce efetua, e o resultado que a calculadora apresenta, por favor.
Please use plain text.
Occasional Visitor
Gonçalo Silva
Registered: ‎09-26-2007
Message 16 of 17 (2,820 Views)

Caro colega Renato,
Eu não tenho uma HP50g mas sim uma 49g e uma 48g e em ambas as flags 02 e 03 tem de estar desmarcadas (const->symb e func->symb) assim já resulta.

I do not own a HP50g but a 49g and a 48g and in both the flags 02 e 03 must be unmarked (const->symb and func->symb) that way it works!
Please use plain text.
Occasional Visitor
Javier Gimenez
Registered: ‎09-26-2007
Message 17 of 17 (2,820 Views)

is because of the mode
put on mode exact
the result 5*10^-12 is very near to 0.
the calculator traduces PI to number racional when works in mode aproximate
and how is known PI is a number real with infinity decimals.
you must read the manual more.
Please use plain text.
The opinions expressed above are the personal opinions of the authors, not of HP. By using this site, you accept the Terms of Use and Rules of Participation